תכנון טיול ליפן:טיפים לפני היציאה לדרך

 תכנון טיול ליפן

אם הגעתם לבלוג שלי זה סימן שאתם מעוניינים בטיול ליפן וזו בחירה ממש טובה. יפן היא ארץ מרתקת עם הרבה מאוד אפשרויות להנות ממנה. יש בה תרבות מרתקת, אתרים היסטורים ומקדשים,  אומנות, טבע ונוף אנושי מרתק ושונה מכל מה שאנחנו יודעים ומכירים. הפוסט מרכז המלצות וטיפים ששווה להכיר וחשוב לדעת ב-תכנון טיול ליפן.  טיול ליפן (כמו היפנים עצמם) צריך לכלול הכנה מראש.

יש הרבה מקומות בהם ניתן ורצוי לבקר, המרחקים גדולים ומחייבים תכנון. אם נוסעים בתחבורה ציבורית (על כך אני ממליצה), צריך להיות מודעים למסלול, לרשת הרכבות, ליעדים ולתקציב. תכנון נכון עשוי לחסוך כסף רב.

טיול בגן יפני

באביב או בסתיו

 מתי הכי כדאי לטייל ביפן? העונות הנוחות ביותר לטיול בה הן עונות האביב והסתיו. ניתן לטייל ביפן לאורך השנה כולה אבל באביב ובסתיו יש מזג אויר נוח ובונוסים כמו פריחה באביב בחודשים מרץ- אפריל ושלכת בסתיו. טיול באביב מייקר עלויות בכל מה שקשור ללינה וגם מושך תיירים רבים המשפיעים על עומס. באתר japan guide ניתן למצוא תחזית לפריחה באותה השנה מספר חודשים לפני בוא האביב. ניתן גם להסתכל על שנים קודמות על מנת לנסות לנבא מועד מועדף לטיול. טיול בחודשים אוקטובר- נובמבר הוא המועדף עלי  מבחינת עלויות ועומס תיירים ובשל השלכת. עצים רבים מתחילים לשנות גוון מסוף אוקטובר וביתר שאת בנובמבר. 

תכנון טיול ליפן

טסים ליפן

חברת אל על הכריזה כי במרץ- אפריל 2020 יחלו טיסות ישירות ליפן. אני ממליצה לבדוק מחירים הן באל על אך גם בחברות אחרות שטיסה עמם יכולה להיות זולה בהרבה. ניתן למצוא עסקאות טובות בחיפוש טיסות קונקשן. איך טסים ליפן? בכל פעם מצאתי טיסה זולה בחברה אחרת ולכן אין כאן המלצה גורפת על חברה זו או אחרת. רצוי להכנס לאתרים כמו sky scanner ולבדוק ישירות מול חברות תעופה, דרך  שיכולה לעיתים לחסוך כסף ולהשיג טיסות במחירים טובים. מחיר טוב לכרטיס ינוע סביב 750 דולר.  מומלץ לבדוק היטב לפני שמזמינים כרטיס ולהתחשב הן במחיר והן בשעות הטיסה ליעד. בכל מקרה רצוי להקדים ולהזמין טיסה על מנת להבטיח מחירים זולים בעיקר בטיסות בחודשים העמוסים  אפריל-מאי ספטמבר-אוקטובר.

תחבורה ציבורית ביפן

תכנון טיול ביפן חייב להתייחס לסעיף הנסיעות. יפן היא מדינה גדולה ויש להתחשב בהתניידות בה. רשת התחבורה הציבורית ביפן מפותחת מאוד ועדיפה עלי. היא כוללת רכבות מסוגים שונים בתוך הערים ומחוצה להן כמו גם אוטובוסים. בתוך הערים יש רכבות תחתית שהרשת המפותחת בהם היא בטוקיו. ניתן לקנות כרטיס לנסיעה חד פעמית באמצעות מכונות אוטומטיות שזמינות גם בשפה האנגלית. כמו כן, ניתן לקנות כרטיס יומי שעלותו 600 יין. בקיוטו רשת הרכבות מצומצמת יותר ונפוץ יותר השימוש באוטובוסים. העליה לאוטובוס הינה מאחור, התשלום קבוע לכל נסיעה וניתן בסכום מדוייק לנהג עם תום הנסיעה ולכן יש להיערך לכך מראש. עדיין תוכלו להשתמש במכונה לפריטת שטרות שנמצאת בסמוך לנהג. דרך מומלצת לנסיעה בטוקיו קיוטו ואוסקה היא באמצעות כטיס נטען של חברת SUICA או PASMO. זהו כרטיס שטוענים בתחנות הרכבת  שיחסוך לכם התעסקות עם כסף מזומן ועם כרטיסים יומיים שניתן לרכשו במכונות הנמצאות בתחנות הרכבת בערים הגדולות. עם הכרטיס ניתן לשלם לא אחת במוניות ואפילו בחלק מהחנויות והמסעדות ביפן. יש עליו פקדון של 500 יין שניתן לקבלו חזרה בנמל התעופה בדרך חזרה. (מכיוון שעלות הפיקדון קטנה- אני אפילו לא טרחתי לקחת אותו בחזרה).

נסיעה ברכבות

הנסיעה ברכבות בינעירוניות יקרה זו הסיבה שניתן להסתייע בכרטיס שנקרא jr pass.  את הכרטיס, יכולים תיירים לרכוש לפני הגעתם ליפן באמצעות חברות תיירות מסויימות. הכרטיס מאפשר תנועה ברכבות בינעירוניות, ששייכות לחברת jr המרושתת היטב ביפן  (יש גם רכבות בטוקיו ששייכות לחברת JR) וזאת לתקופה של שבוע/שבועיים/חודש עפ”י בחירה. עלות הכרטיס אינה זולה (כרטיס לשבוע יעלה בסביבות 250 דולר). מצ”ב קישור לחברה בה הזמנתי את הכרטיס https://www.japan-e/xperience.com. איך תדעו אם משתלם לכם לרכוש כרטיס jr-pass לעומת נסיעה ברכבות ללא הכרטיס? תצטרכו לחשב את כלל הנסיעות שלכם ולבדוק האם חרגו או לא ממחיר הכרטיס. עדיין, צריך לבדוק בכמה ימים מתפרסות הנסיעות. נניח שעלות הנסיעות שלי עולה על 250 דולר ומשתלם לי לקנות פאס לשבוע- עדיין צריך לבדוק האם הנסיעות מתפרסות על שבוע יותר מכך. מכיוון שהכרטיס תחום ל7/14/21 יום בהתאמה צריך לבדוק לא רק את העלות הכוללת אלא את הפריסה לימים. אתר japan guide מספק מחשבון בו אתם מכניסים את כלל הנסיעות שלכם ומקבלים תשובה האם כלל הנסיעות שלכם עולות על מחיר כרטיס jr-pass. גם לאחר הבדיקה יש לבחון על פני כמה ימים מתפרסות הנסיעות הגדולות שלכם והאם זה משתלם.  רצוי לבנות מסלול שירכז את הנסיעות באופן שתוכלו להסתפק בכרטיס לפרק זמן המינימלי ביותר בהשוואה לגודל הטיול שלכם. אם לאחר שבדקתם,יש חריגה במספר הימים ולא משתלם להזמין את הפאס תחליטו האם לכווץ את הנסיעות כך שיתאימו לרכישת הפאס או לדבוק במסלול שלכם כי עדיין לדעתי, מה שקובע הוא המסלול שברצונכם לעשות (בכל זאת הגעתם ליפן כדי לעשות מסלול מגוון) ולא תכתיבים של פאס כזה או אחר. 

jr-pass

לאחר ההזמנה, תקבלו לביתכם תוך יומיים שלושה את שוברי הpass שאותם יש להפעיל בעת הגיעכם ליפן במשרדי חברת jr . (בנמלי התעופה או תחנות הרכבת המרכזיות של העיר). תקבלו מעין אישור קבוע לתקופה שאותה הזמנתם. צריך לבדוק מבחינת הנסיעות מתי בתוך טווח הטיול הכי משתלם להפעיל את הכרטיס. למשל אם רכשתם כרטיס לשבוע צריך להחליט באיזה יום בתוך הטיול להפעילו כך שיכסה את הנסיעות ואת עלות הכרטיס. תוכלו להחליט על התאריכים בהם יופעל הpass.  תוכלו לנוע ברשת הרכבות של החברה ללא תשלום נוסף רק באמצעות הצגת האישור בעמדת הביקורת המיוחדת שקיימת בתחנות הרכבת של חברה זו. בכל מקרה הpass מכסה את רכבות השינקנסן (הקליע) אך אינו מכסה את המהירה שבהם (nozami).

למרות שיש בידכם כרטיס jr pass רצוי להזמין מושבים מראש ברכבת לפני כל נסיעה. אחרת תצטרכו לשבת בקרונות הלא שמורים או שאולי כלל לא יהיה עבורכם מקום ישיבה ברכבת.

רשת האוטובוסים

בחלק מהמקומות פועלת רשת אוטובוסים המומלצת לשימוש (בקיוטו למשל או באלפים היפנים) כי בחלק מהמקומות אין רכבת או שהתדירות נמוכה. יש אפשרות (ואף רצוי) להזמין מקומות על גבי האוטובוס מראש באמצעות האינטרנט. ראו באתר הבא japan bus online. (אני נעזרתי באתר להזמין אוטובוס מkanazawa ל shirakawa-go שבאלפים היפנים).

השימוש ברשת הרכבות והאוטובוסים נוח, כי לא צריך להסתובב עם המזוודות שלכם ולהסתפק בתיק גב או טרולי. ביפן יש הסדר של שליחת מזוודות ממלון למלון ומעיר לעיר. ההסדר, מקל על הטיול ומאפשר לנוע עם תיק ובו ציוד ליום – יומיים למלון ביעד הבא שבו ימתינו לכם המזוודות שלכם. יש להקפיד רק שלא לשלוח את המזוודות “ברגע האחרון”. אם מגיעים למקום ליומיים למשל תשלחו כבר עם הגעתכם את המזוודות ותצטיידו בתיק קטן ליומיים הקרובים.

התניידות מנמלי התעופה

ישנן מספר אפשרויות הגעה מנמל התעופה לעיר. האופציה הראשונה היא באמצעות רשת הרכבות. ניתן לנצל לשם כך את כרטיס הjr pass. אם תרצו להשתמש בו תצטרכו להמירו במשרדי החברה בנמל התעופה. הרכבת עוצרת בתחנות הגדולות של טוקיו ואוסקה. משם תצטרכו להתנייד למלון באמצעות רשת הרכבת התחתית או במונית (אופציה שאינה זולה). החלופה השנייה, היא להשתמש ברשת האוטובוסים הייחודית המשמשת להגעה מנמל התעופה ואליו. אחת החברות (זו שבה נסעתי) נקראת לימוזין. למי שלא אכפת  לשלם יותר אפשר להזמין באמצעות אתר בוקינג נהג שיחכה רק לכם בנמל התעופה.

בטוקיו, האוטובוסים עוצרים  בסמוך למלונות מסוימים מה שעשוי לקרב אתכם יותר למיקום של מלונכם הספציפי לעומת הגעה ברכבת. אלא אם כן, מלונכם סמוך לתחנת הרכבת. בעת הזמנת מלון, קחו בחשבון את שאלת ההגעה אליו או ממנו, כדי להמנע עד כמה שניתן מ”צעידות” עם מזוודות. תוכלו לשלוח פנייה למלון ולקבל אינפורמציה לגבי דרך ההגעה.עלות נסיעה באוטובוס מנמל התעופה נעה בסביבות 1000-1500 יין לאדם. כרטיסים קונים בדלפקי החברות בנמל התעופה או אצל הנהג עצמו אם נוסעים אל נמל התעופה.

שיראקווה גו יפן

תקשורת 

אם תרצו להתקשר מיפן לארץ מומלץ לרכוש כרטיס סים מקומי. ניתן להזמין מראש באמצעות חברות התיירות הזרות שמוכרות גם את הjr pass. על אחת מהן המלצתי לעיל. את כרטיס הסים ניתן לקבל בנמל התעופה עפ”י הוראות החברה ממנה רכשתם. הנגישות לwifi ביפן היא טובה במלונות. אפשרות נוספת,להצטייד  בראוטר נייד שניתן להזמין באמצעות אותן חברות תיירות ולקבלו בנמל התעופה או במלונכם  עם הגיעכם. עלות מכשיר כזה משתנה לפי מספר הימים. למשל על תקופה של 10 ימים תשלמו בין 60-70 דולר.תכנון טיול ליפן ניקו

לינה ביפן

תכנון טיול ליפן חייב לכלול סעיף לינה שהוא חשוב ויש להזמינו מראש. לאלו שבוחרים שלא לישון במלונות הקפסולה או בהוסטלים (מינשוקו). הלינה בערים הגדולות יקרה. מלונות 3 כוכבים בטוקיו למשל יכולים להגיע לעלות של 150 דולר ללילה לזוג. החדרים קטנים ולעיתים עם המזוודות הם ממש צפופים.  בד”כ רמת הנקיון גבוהה וכך גם רמת השירות. ברב בתי המלון פקידי הקבלה דוברי אנגלית טובה. ארוחות הבוקר טובות  וכוללות אלמנטים של אוכל מערבי.

כחלק מחויית הטיול, אני ממליצה לאכול במלון דווקא אוכל יפני. יש מלונות שיגישו סושי. בכולם תמצאו את המרכיב שבלעדיו ארוחה אינה ארוחה והוא האורז וכן מרק המיסו.ניתן למצוא דגים,אצות מיובשות חביתה (טמגו) וחמוצים.

לינה בריוקאן

אופציה נוספת ומומלצת לפחות ללילה אחד היא לינה בריוקאן(צימר” יפני מסורתי). הלינה בפוטונים על מחצלות טאטמי,עם אירוח לבבי מסורתי שיכלול את האוכל המסורתי וטבילה באונסן. אונסן הוא סוג של אמבט טבילה עם מים חמים שטרם הכניסה אליו יש…להתרחץ במקלחת. ריוקנים קיימים אצל משפחות פרטיות אך יש גם בתי מלון המעוצבים בסגנון הבית היפני. ניתן להזמין דרך הרשתות המוכרות booking ,agoda וכו ‘. על לינה חוויתית בריוקאן ומקומות לינה מומלצים אפשר לקרוא ב“תענוגות הארוח היפני”.

מסעדה בשוק נישיקי קיוטו

האוכל היפני

המטבח היפני שונה מזה המערבי המוכר לנו. אין זה אומר שאיננו בריא וטעים להיפך. האוכל היפני הוא חוויה בפני עצמה. אין כמו לאכול במסעדות קטנות עם מספר מקומות קטן. הישיבה היא בד”כ מול דלפק כשהאוכל נעשה אל מול הסועד. המסעדות העממיות מציעות שלל מאכלים.

מרק הראמן הידוע המבושל בבישול של ציר ארוך בתוספת אטריות, בשר ירקות וביצה. היקיטורי-שיפודי בשר מופלאים בטעמם והסושי המפורסם ועוד ועוד.  המחיר שווה לכל נפש והשרות מצוין . ביפן הלקוח הוא מלך ובעלי המקום, המלצרים והשפים עושים הכל על מנת להעניק לו תחושה זו ללא תמורה.  ביפן, לא מקובל לתת תשר והדבר נחשב כפוגע, נקודת המוצא היא שמתן שרות זו זכות ולא חובה. עוד על האוכל היפני והמלצה על מסעדות שוות בפוסט “בטן מלאה בשמונים אחוז”. 

 מסעדה באזור שימבאשי, יפן

 טיול ראשון ליפן?

טוקיו וקיוטו

 תכנון טיול ליפן חייב לכלול את הערים טוקיו וקיוטו שעל שתיהן לא הייתי מוותרת. כל אחת מייצגת תמונת מראה שונה של יפן.  כשאני מנסה להסביר לאנשים שטרם היו ביפן לגבי אופיין אני משווה את טוקיו לתל אביב (בזעיר אנפין) ואת קיוטו לירושלים.

טוקיו, סוערת, בעלת נוף אורבני בועט ולפעמים אף אגרסיבי (למי שלא רגיל). לי לקח זמן להסתגל אליה ולהתאהב בה אבל זה קרה ובגדול. יש בטוקיו הכל רבעים שוקקים לצד רחובות נעימים, חנויות כל בו ענקיות לצד מסעדות קטנות ושכונתיות. יש בה מקדשים וניחוח הסטורי גנים שלווים לצד מטרו סואן ורחובות שנראים כמו הצעקה האחרונה בתחום האדריכלי ובתחום האופנה. היא מעניינת מרתקת ואי אפשר להסיר ממנה את המבט.

קיוטו, לעומתה היא מעוז הקיסרות יש בה מסורת, מקדשים רבים, היא אלגנטית מאוד ואצילית ממש. כל אחת מהערים מחייבת מספר ימים של שוטטות וסיור. למי שזמנו קצר ניתן לכלול טעימה המורכבת משתי הערים הללו או להסתפק באחת מהן ולבחור מקומות שיש בהן טבע הסמוכים לעיר.

סביבות הערים הגדולות

מטוקיו, ניתן לכלול טיולים לניקו, קמקורה או האקונה הסמוכים לה. מקיוטו ניתן לשלב את אוסאקה ונארה, טאקיאמה או קאנאזווה. למי שיש יותר זמן רצוי לכלול מסלולים שיכללו גם טעימה ממקומות כפריים יותר בשילוב של טבע.

הסתבכתם בתכנון המסלול? רוצים הכוונה וסיוע?

ניתן לפנות אלי במייל oritmatza@gmail.com. אני מסייעת בבניית מסלולי טיול בעלות לא גבוהה ואשמח לעמוד לשרותכם.

תכנון טיול ליפן -חומרי עזר

 אין כמעט ספרים שמרכזים מידע על יפן למעט לונלי פלנט ו eyewitness שאני פחות נהניתי לקרוא בהם. הם מכילים מידע אבל לא ממש ברור מה מומלץ ואיך לעשות סדר עדיפות במסלול הטיול.

אני ממליצה לשאול את עצמנו איזה סוג של טיול אנחנו מעדיפים. האם יותר מוזיאונים? האם יותר מסלולים בטבע? האם לשלב הרבה מקדשים?. מה עדיף יותר טיול אורבני או טיול ב”יפן הכפרית”? ואולי שילוב של קצת מכל דבר ולהתחשב במסגרת הזמן. אתם מכירים הכי טוב את עצמכם ולכן תענו תחילה על השאלות הללו לעצמכם מה שיבטיח טיול מהנה, מעצים ומותאם לכם כמו כפפה ליד או לפחות קימונו לגוף.

שילוב מקורות מידע

תכנון טיול ליפן צריך לשלב מקורות מידע כדוגמת בלוגים של אנשים פרטיים שמספקים מידע על חוויותיהם והתנסויותיהם.

אני מזמינה אתכם לעשות לייק בדף הפייסבוק של “היפנית הקטנה”  להצטרף למנויים לבלוג ולקבל עדכונים לגבי המלצות ומסלולי טיול. תוכלו להאזין לפודקאסט “טרמינל” המצויין של רוני ופז אביב בו השתתפתי שכולו על יפן.

עוד על יפן תוכלו למצוא בבלוגים של חברי:

זיוה רענן  “שמתי לב”  

בלוג “המטייל” של רחל לבון

מידע על ההיסטוריה היפנית תמצאו בבלוג של גילי חסקין.

אפשרות נוספת מומלצת היא להצטרף לקבוצת “יפן למטיילים-טיפים” באמצעות הפייסבוק ולהנות משלל המלצות יומיומיות של מטיילים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 תגובות

  1. וואלה האמת שאני טיילתי עם מדריך לונלי פלאנט יפן וחוץ ממפה וקצת מידע כללי, שגם יכולתי למצוא ברשת, לא יודע אם היה כל כך שימושי.. בכל מקרה, מצאתי אותו בהנחה, למי שמתעניין:
    http://nepal.shvilist.com/book-japan.html

  2. כיצד אפשר ליצור איתך קשר. מעוניינים לתכנן טיול אישי בעזרתך

אשמח אם תגיבו

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.