מה עושות האיילות בלילות? מסתובבות בנארה יפן כמובן!

עיר בירה בנארה

דמיינו שאתם במאה השמינית לספירה ביפן, זוהי תקופת נארה.

ביפן, שלטת הקיסרות שמושפעת רבות משושלת טאנג הסינית ובונה את עיר בירתה החדשה על פי המודל של צ’אנג-אן עיר הבירה בסין באותה תקופה. המלומדים  משתמשים אף בכתב הסימניות הסיני (הקאנג’י) ומאמצים ניצנים חדשים של דת הבודהיזם שתפסה אף היא אחיזה גדולה בקוריאה ובסין.

ומדוע מקימים עיר בירה  בנארה? כי עפ”י דת השינטו (הדת העממית ביפן) לאחר מות הקיסר הקודם, יש לכונן בירה חדשה במקום אחר, בשל האמונה כי הבירה הקודמת מזוהמת.זו תקופה של פריחת השפה הכתובה,ספרי ההיסטוריה הראשונים של יפן כמו גם אוספי שירים הנכתבים בתקופה זו.

הקיסר שומו ,בהשפעת הבודהיזם, שתופס לו אחיזה רחבה מאוד בתוך החצר הקיסרית, מקים את מקדש טודאיג’י (פירוש השם-המקדש המזרחי הגדול)ובו פסל בודהה המתנשא לגובה 16 מ’ העשוי מברונזה מכוסה זהב. בעיר מוקמים 8 מקדשים בודהיסטים והדת הבודהיסטית משתלטת גם על מבני השלטון.

IMG-20171022-WA0047

סיפור אהבה

ובתוך כל אלו יש סיפור אהבה.

סיפור אהבה בין הקיסרית קוקן (בתו של שומו) ובין נזיר בודהיסטי בשם דוקיו. אהבתה העזה של הקיסרית קוקן לדוקיו מסנוורת את עיניה והיא גורמת לה להעניק לו שלל תארים מכובדים בתוך הממשל של נארה. בסוף אותה שורת מינויים  היא מתעתדת למנותו לקיסר..אנשי נארה הנסערים משורת הפעולות חסרות האחריות של הקיסרית מחליטים לשלול מנשים את כס הקיסרות(עד אז היו מספר נשים קיסריות) ובד בבד, לסלק את ההשפעה הבודהיסטית מעמדות כח פוליטיות. ומה עם קוקן תשאלו? היא מוצאת את מותה ממחלת האבעבועות. ודוקיו אהובה?גורש מהחצר הקיסרית ומת בגלות. סוף לא ממש רומנטי… אבל אלו החיים.

שעה נסיעה ברכבת מקיוטו

נארה ממוקמת כשעה נסיעה ברכבת מקיוטו,  והמתהלך בה אינו יכול שלא לחוש באוויר את ההשפעה שהיתה לממסד הבודהיסטי על מתחמי המקדשים המרשימים שלו על העיר. המקדשים מרוכזים ברובם בפארק נארה ,פארק רחב מימדים המארח מעל 1000 איילים המסתובבים חופשי בשטחו(עפ”י דת השינטו מהווים האיילים את שליחי האלים).האיילים,המורגלים לחברת בני אדם מלווים את ההולך בפארק, ניגשים ומרחרחים את העוברים ושבים .אלו הקונים עבורם מעין וופלים הנמכרים בשטח הפארק אף “זוכים” להתגודדות של עשרות איילים גרגרנים שאינם מרפים,לפחות עד טיפת הוופל האחרונה.אנחנו שהינו בנארה יום אחד ולכן בחרנו לבקר במקדש טודאי-ג’י ובמקדש קאסוגה-טאישה הסמוך אליו ולקינוח ביקרנו ברובע נארה-מאצ’י שהוא רובע עתיק, פחות מוכר למבקרים שבו מומלץ מאוד לבקר.

IMG-20171022-WA0049

מקדש טודאי-ג’י

מי שנכנס למקדש טודאי-ג’י לא יכול שלא לפלוט מפיו קריאת התפעלות .זהו למעשה מתחם עם שער כניסה ענק וההיכל בו נמצא פסל הבודהה  הינו מבנה העץ הגדול בעולם. מבנה שלשם בנייתו לא נעשה שימוש במסמרים והפסלים בתוכו כה מרשימים עד שהאתר הוכרז ע”י אונסקו כאתר מורשת עולמית.  ראשו של הפסל ניזוק לא אחת בשל שריפות  ורעידות אדמה והראש הנוכחי הורכב ב1692. אי אפשר שלא להתפעל מהנוכחות החזקה שמייצר המקדש על פסליו.

IMG-20171022-WA0050

מקדש קטסוגה טאישה

משם, המשכנו למקדש קאסוגה טאישה הסמוך ( “מקדש העששיות” )ששימש כמגן משפחת פוג’יווארה משפחה שהיו לה מהלכים משמעותיים בחצר הקיסרית.זה מקדש שינטו, שיש שביל המוביל אליו בתוך יער מדהים.אני חושבת שההליכה למקדש וגם בתוך מתחם המקדש מדגישה את המושג “הליכה בדרך” שכן,ההליכה בדרך ומה שאנו חווים בדרך היא זו המעצבת אותנו .כשהלכנו  בשביל ירד גשם די חזק והיו ערפילים שכיסו את היער, מה שתרם לתחושה מסתורית ואפלולית לצידי הדרך ניצבו מאות עששיות מאבן.גם בתוך מתחם המקדש הולכים  במין דרך מעגלית שבצידה  פזורות  עששיות רבות מארד.בתוך המקדש חדר חשוך עם עששיות הדולקות בו .חוויה מרשימה ומעצימה.

הרחובות הציוריים של רובע נארה-מאצ’י

אני חושבת שמי שאין זמנו בידו ,יכול בהחלט להסתפק ב”טעימה” ממתחם המקדשים. מה שלא פחות חשוב, לטעמי ואני מאוד אהבתי, הם הרחובות הציוריים של רובע נארמצ’י.

IMG-20171022-WA0051להפתעתי, כל התיירים מתמקדים במתחמי המקדשים ואילו רחובות הרובע היו ריקים מהמוני תיירים, מה שהפך אותו ליותר מושך בעיני. הרובע, בנוי מבתי עץ יפניים ציוריים מסורתיים, ויש בו חנויות מיוחדות שאינן יקרות. אנחנו מצאנו בו חנות מדהימה לכלי קרמיקה יפניים בעבודת יד,שחלק מהדברים בה יקרים אבל יש בה פינה עם צלוחיות קטנות, מגשים ועוד, מעין פינת מציאות שבה ניתן לרכוש במחירים זולים ממש כלי קרמיקה יפייפיים.(אני מצרפת צילום של כרטיס הביקור של החנות).

בנוסף, ישנה ברובע מעין חנות קהילתית, שבה היו מספר אומנים שבאו עם יצירותיהם ע”מ למכור וישבו ופטפטו זה עם זו וזו עם זה . היו שם נשים מבוגרות שהכינו בובות מיוחדות בעבודת יד,תמונות, תכשיטים ועוד כהנה וכהנה-מומלץ. כמו כן מצאנו שם חנות וינטג’ של קימונו במחירים זולים עם בדים יפייפים וצבעוניים. רובע נעים מאוד ללא תיירים. מי צריך יותר?

על הריוקאן שבו לנו ,new wakasa ryokan,כבר המלצתי בפוסט קודם על מלונות מסורתיים.(מלון קטן ,מקסים ומומלץ).

אז מה עושות האיילות בלילות? מסתובות בפארק נארה כמובן ויש המוכנים להישבע שראו שם גם,בשעת לילה מאוחרת, כשכולם כבר ישנים, את הקיסרית קוקן ואהובה דוקיו כשהם הולכים חבוקים בשביליו.

IMG-20171022-WA0037

 

 

 

 

 

 

2 תגובות

  1. בכותרת השניה כתוב: “שעה נסיעה ברכבת מטוקיו” אבתחילת הפיסקה כתוב: “נארה ממוקמת כשעה נסיעה ברכבת מקיוטו”
    אם הבנתי נכון הפרק ממוקם שיה נסיאה מקיוטו.

אשמח אם תגיבו

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.