טוקיו- אהבה ממבט שני

טוקיו עיר תוססת על שלל רבעיה

טוקיו. אי אפשר לבקר ביפן מבלי להקדיש חלק נכבד מהביקור לעיר הבירה שלה. טוקיו היא מטרופולין ענק בממדיו, ורק כשהגעתי אליה הבנתי את המונח “שאון העיר”. זו עיר תוססת על שלל רבעיה. רבעי שיבויה או שינג’וקו, עם אורות הנאון, המבנים הגדולים חיי הלילה והיום השוקקים.הראג’וקו שקובעת את ה”בון טון” הכי עכשווי ואופנתי  וממגנטת אליה צעירים רבים בשלל תלבושות וצבעים. היא גם שם נרדף ליוקרה המשתקפת ברובע גינזה היוקרתי על שלל בנייני הכלבו הענקיים  ולקידמה היפנית המתבטאת במגוון טכנולוגיות ומיוצגת על ידי רובע אקיהאברה המאכלס “משוגעים לדבר” שחייהם סובבים סביב גאדג’טים.

IMG-20181009-WA0010

טוקיו הישנה והטובה  shitamachi

ואני, אני לא התחברתי. לא לאורות הניאון והצבעים לא לשלל החנויות והמותגים. טוקיו עבורי היתה קשה מדי לעיכול. סואנת, גדולה מדי למידותי… עד שפגשתי בטוקיו העתיקה. טוקיו הזו, חיבקה אותי אליה בחום ואיפשרה לי להתאהב בה ללא תנאים. חלקיה העתיקים יותר של העיר, אינם כה מתויירים כמו רבעים אחרים וזה נובע אולי מהעובדה שאין בהם דברים ש”תופסים את העין” כמו מבנים מרשימים, גם המקדשים הם שכונתיים יותר, צנועים יותר, אין אורות ניאון הכל הרבה יותר קטן וביתי, קרוב ללב, כל כך אנושי.

אם הייתי צריכה לשקף את התחושה של מי שמבקר  בחלקיה הישנים של העיר, הייתי מקבילה אותו לביקור בשכונת פלורנטין התל אביבית שיש בה קסם שמשך אליה אנשים שחיפשו את המוכר האהוב והקהילתי. חלקם הגדול של האזורים המרכיבים את טוקיו הישנה אותה  מכנים היפנים  shitamachi, לא נפגע ברעידת האדמה הגדולה של טוקיו ב1923 שהחריבה אזורים רבים וגם שרדו את המתקפות על טוקיו במלחמת העולם השנייה. במילה אחת אפשר להגיד שיש במקומות הללו אותנטיות רבה ומפגש עם הישן והמוכר.

IMG-20181009-WA0002

yanesen

הטיול מתמקד במשולש שבין שלושה אזורים סמוכים בצפון מערב העיר. שכונות yanaka, sendagi ו-nezu שהחיבור בין שמותיהן נקרא yanesen. זהו איזור שמשמר את עברה ההיסטורי של העיר ודרכו ניתן להבחין באופי המיוחד של השכונות. הסיור בהם יכול להמשך מספר שעות ולהחשב כשיטוט בוקר-צהריים מוצלח. אז מה יש במסלול? בית קברות אחד, בודהה אחד מקדש אחד והרבה חנויות קטנות ובתים קטנים. כן, כמו שבוודאי שמתם לב הכל במסלול הזה קטן אך הצירוף של כל אלו מייצר שכבות של קסם רב.

אז איפה מתחילים? בתחנת nippori  אליה אפשר להגיע בקו yamanote של ה- jr. מהתחנה הולכים רגלית(וכאן מגיעה המלצה חמה מהתנור להשתמש בgoogle maps כדי להגיע ממקום למקום.) לבית הקברות של yanaka.

הרבה ניתן ללמוד על אופייה של עיר מבתי הקברות שבה

תשאלו למה בית קברות ישר בפתיחת המסלול?הרבה ניתן ללמוד על אופייה של עיר, תרבותה, ערכיה מבתי הקברות שבה.  זהו לא סתם בית קברות. בדומה לבית הקברות pere lachaise בפאריס, בית הקברות של yanaka מכיל 7000 קברים בתוכם משוררים, אנשי רוח, מנהיגים וגם השוגון האחרון בשושלת טוקוגאווה המפוארת, שאחראית לייסודה וכינונה של טוקיו (שנקראה  בעבר אדו) אם תגיעו למקום בעונת האביב תופתעו מפריחה עזה של עצי דובדבן הפזורים בשדרה החוצה אותו. אני ביקרתי בו בסתיו ועדיין העצים המקבילים את פניך מעידים יותר מכל על הקשר הבלתי אמצעי בין חיים ומוות השזורים יחדיו. יש הרבה סיפורים שקשורים בבית הקברות אחד מהם, מספר את סיפורה של אהבה אסורה בין גבר נשוי  ואשה צעירה שבחרו להתאבד והציתו עצמם לצד פגודה  מרשימה בת 5 קומות שפארה בעבר את בית הקברות. אהבתם של בני הזוג שהוצתה באותו יום בשנת 1957, הביאה למותם וכילתה את הפגודה ממנה ניתן לראות רק ריבוע של אבני היסוד שנותרו על תילם. ביפן מתנהל עד היום ויכוח האם יש להשאיר את אבני היסוד חשופים, או שאולי לבנות את הפגודה מחדש. מה דעתכם?

IMG-20181011-WA0003

לצד בית הקברות נמצא מקדש tenno-ji ובו פסל מרשים של בודהה. מעין מודל מוקטן של פסל הבודהה הענק המקבל את פניך בבואך לקמקורה. המקדש נבנה ב-1274 ושייך לזרם הטנדאי הבודהיסטי  הוא העתיק במקדשי yanaka וגם בו ניתן למצוא עצי דובדבן.

רחוב yanaka-ginza

IMG-20181009-WA0003

אז אחרי שסיפרנו קצת על החיים, המוות והאהבה נפנה לבקר  ברחוב yanaka-ginza שאין כל ספק לגבי החיים שבו. הוא שוקק ועליז ומלא מסעדות קטנות וחנויות מקסימות של אומנים, מלאכת יד וכל מיני פיצ’יפקס. וגם ממתקים, הרבה ממתקים. ממליצה לאכול ולהתנסות מכל הבא ליד.IMG-20181009-WA0026

IMG-20181009-WA0024

טיילו ברחוב, תתרשמו, תיכנסו לחנויות שמוצאות חן בעינכם ואל תשכחו להתרשם מכמות החפצים שנושאים בחובם תמונה או ציור של חתול. (חתולים ניתן למצוא גם בבית הקברות… למעשה זהו נושא שקושר בין כל קצוותיהן של השכונות פה.

IMG-20181009-WA0031

בדרך לרחוב וממנו מתפצלים רחובות קטנים עם בתים נמוכי קומה. האוירה פסטורלית וניתן לחוש את הדופק הרגוע יותר של העיר, האותנטי והלא מתנשא.

מקדש nezu מזמין אותך לגשת ולהתקרב

מהרחוב השוקק שוב לאי של שלווה בדמותו של מקדש nezu. זה מקדש שינטו מהעתיקים ביפן שנטוע בגן ירוק אותו חוצה תעלת מים. צבעיו האדומים בוהקים מהווים ניגוד מושלם לירוק של הטבע ומשלימים אותו. המקדש גם הוא לא מתרברב, קטן יחסית אך מרשים ובניגוד למקדשים אחרים שיוצרים יראת כבוד וריחוק, הוא מזמין אותך לגשת ולהתקרב.

IMG-20181009-WA0053

IMG-20181009-WA0055

בשכונת nezu יש מקבץ די מרשים של מסעדות סובה וגם אחרות, שכונתיות. במסעדת סובה משפחתית שכזו אכלתי ואני ממליצה עליה בחום.שם המסעדה הוא kawai soba אמא אחת ושתי בנותיה התאומות אמונות ביד רמה על הכנת הארוחה. המקום ממש חמוד (כמו המשמעות של שם המסעדה) , קטן, מקסים. איך מגיעים? מ-nezu shrine צריך להגיע לרחוב המרכזי shinobazu dori ולחצות את הכביש בצומת המרומזר. להמשיך ברחוב הקטן יותר והמסעדה בצד שמאל. בתאבון! (רישום מאוחר- לצערי המסעדה נסגרה. האם הייתה זו תקופת הקורונה שהכריעה את הבעלים- אין לדעת. בכל מקרה, באזור ניתן למצוא מסעדות קטנות נוספות שישביעו את רעבונכם. בתיאבון!)

IMG-20181011-WA0001

שכונת sendagi

נמשיך במסלולנו לעבר שכונת sendagi (לכו לכיוון תחנת המטרו של sendagi שנקראת באותו שם) ביציאה מס 1 של התחנה מיד פונים שמאלה ועולים כשלושים מטרים במעלה הרחוב, שם תמצאו את החנות מצד שמאל. באזור יש חנויות של אומנים, העושים נפלאות בקרמיקה, ברזל וגם חנות אחת שבה מפסלים מממתקים מיניאטורים בדמויות של חיות.

גם החנות עצמה מיניאטורית ומכיוון שכל ממתק וממתק נעשה בעבודת יד העלויות בהתאם. ממתק אחד קטן ממש יעלה 30 שח לערך (מה לעשות-על אומנות משלמים… או שלא לבחירתכם).  מה נשאר לנו? עוד שתי המלצות קטנות. האחת, להכנס לאתר של לשכת התיירות של אזור yanesen, באתר מציעים גם סדנאות למבקרים במקום של הכנת אוכל יפני, קליגרפיה התנסות באומנות סידור הפרחים היפנית ועוד. אני לא הספקתי להתנסות אבל אם תתנסו אל תהססו לשתף אותי – זה נראה לי נחמד.המלצה אחרונה חביבה היא האתר exploring old tokyo שמרכז מידע על אזור yanesen ואזורים מקסימים נוספים בטוקיו הישנה והטובה.IMG-20181009-WA0090

לכל אחד יש את טוקיו שלו. בסוף הטיול באזור נתקלתי בחנות פרחים עם זרים פצפונים שהכילו מספר בודד של פרחים בכל אחד. הבנתי שטוקיו שלי העתיקה- shitamachi היא זר קטן  שכזה ודווקא הוא, הקטן מעיד יותר מכל על יופיה.

רוצים לקרוא עוד על טוקיו מחוץ למסלול המוכר?

ממליצה על הפוסטים:

שימוקיטאזטווה– על שכונה היפסטרית בטוקיו

בילוי של ערב באסאקוסה– על בילוי של ערב  במקום מיוחד.

רוצים להתחיל מהתחלה? קבלו טיפים לתכנון הטיול ביפן.

12 תגובות

  1. תודה רבה על הצצה לאיזורים הפחות מוכרים של טוקיו. אני מאוד מתחברת למשפט שאמרת על בית הקברות. לא תמיד הם פתוחים בכלל למבקרים או נמצאים נגישים. כשאגיע ליפן , אני יודעת בגידוק היכן אקרא.

    • שמחה מאוד על המשוב במיוחד מבלוגרית ותיקה כמוך.

    • שמחה על המשוב במיוחד מבלוגרית ותיקה כמוך.

  2. מקסים! אהבתי את הסיום של הפוסט, עם הפרחים. התחברתי מאוד לתיאור של השכונות השקטות והישנות יותר, ללא ספק ארצה להגיע לשם. תודה 🙂

    • תודה ליאן. מנסה בחיים להעריך דווקא את הדברים הקטנים והנשכחים. לשאר הדברים הבולטים והגדולים-אחרים ידאגו.

  3. האזור נראה לי מקסים ופחות שגרתי. תודה רבה שהבאת את המידע. בטוקיו טרם הייתי (תתארי לעצמך) ואני מקווה להגיע בעתיד לטיול נוסף ביפן.

    • תודה זיוה על המשוב ולגבי טוקיו – יש עוד יעד לכבוש!

  4. אורית היקרה, פוסט נפלא. לגזור ולשמור ממש. אין דבר בטוקיו שאני לא אוהב כולל הרבעים שאת לא התחברת אליהם. יחד עם זאת מסכים אתך שיש בינאקה גינזה קסם מיוחד שאין במקומות אחרים וכך גם בבית העלמין שכתבת עליו. תודה!

    • תודה בנצי. האמת שהמסלול הזה הרחיב את ליבי ואפשר לי לקבל את טוקיו על כל מורכבותה. כי זה סוד הקסם.

  5. היי אורית 🙂
    פוסט נפלא! בעקבות המלצותיך היה לנו חצי יום נהדר ומיוחד אחרי 6 ימים בטוקיו הסוערת והמתוירת מאוד בתקופה זו של השנה (אך עדיין מאוד מהנה). חמישתנו נהננו מאוד, תודה רבה!
    המלצה נוספת קטנה למסעדה בכניסה לרחוב Yanaka ginza, מסעדה הודית מ ד ה י מ ה בשם Darjeeling palace.

    • אנה, זו בדיוק המטרה שלשמה הקמתי את הבלוג. לשתף אנשים בחוויות שלי ולאפשר להם ליצור חוויות מעצימות משל עצמם. רשמתי לפניי את המסעדה ההודית לפעם הבאה בה אבקר באיזור🌺

אשמח אם תגיבו

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.